Andreas Schifters korvet Fortuna, der danner forlæg for  laugets kirkeskib til Den Danske Kirke i Paris,  var udtyret med fire mindre både af forskellig størrelse og til forkellige formål. Det skal kirkeskibet også være. En opgave Niels Buhl tager sig af, 

Bådene bliver ikke bare i  pricippet, men rent faktisk skåret ud af en massiv træklods. Vigtigste værktøj, en skarp kniv og lidt sandpapir..

Materialeudgiften er således overskuelig., ender et sted mellem 15 og 20 kroner,  Til gengæld er det håndværk i særklasse.

Herunder ses Orlogsværftets originale tegning til chef- chaluppen fra 1824 hentet frem i Rigsarkivet.

 

Hvad vi har til rådighed  i Rigsarkivet af originalt materiale, må oftest rentegnes før modelbyggerne kan gå i gang. Et projekt i sig selv. Et endda omfattende arbejde.

Ja…  det er ikke på computer..

For udover selve skibet  omfatter et 1800 tals sejlskib mængder af dele og udstyr, der  er sværere at finde i arkiverne.

Tegninger til mængder af dele på skibene som ikke foreligger samlet.

Masterne  eksempelvis.   Skibets master findes aldrig eller kun sjældent på originaltegningen. Og hver af disse tårne….hver for sig igen opdelt i flere enkelt-dele..   skal tegnes. Det samme gælder for bovspryd og ræer, småbåde, under tiden mange forskellige. Ligeledes hvad angår … ristværk…..  og blokke og kanoner i allehånde størrelser.    Tilsammen  bliver det rigtig, rigtig mange ting, og sager, der indgår i apteringen af sådan et tremastet sejlskib, effekter som på den tid var under konstant udvikling og håndteredes som standardudstyr, løbende  blev produceret til lager.  

Bogstaveligt talt lagervare, der til flådens skibe kunne rekvireres i passende størrelser og udformninger…. 

I dag skal vi så finde det frem. Samle og tidsfæste det for at sikre autentiteten. 

Sikre os at ”den enkelte del blev brugt på netop dette skib.. 

 

Ved bygningen af St. George til Strandingsmuseet, endte vi med en samling på noget nær 200 detailtegninger.