Otto Dørges model af Schifters fregat ROTA
46 kanonerfundet i en kælder på Søværnets Sergentskole i Frederikshavn
Rota i et kælderrum på Søværnets Sergentskole i Frederikshavn. hvor den i mange år har delt den sparsomme plads med bur-vogne med vasketøj, kasserede døre og lamper. Den 100-årige og rent ud enestående model af skibet der bragte Bertel Thorvaldsen til Danmark, bliver nu sat i stand på laugets værksted på Nyholm.
Otto Dørges model af Schifters fregat Rota
fundet i en kælder på Søværnets Sergentskole i Frederikshavn
På toppen af Pikkerbakken i Frederikshavn onsdag den 9. april 2025


Rota i kælderrummet på Søværnets Sergentskole i Frederikshavn. hvor den i mange år har delt den sparsomme plads med bur-vogne med vasketøj, kasserede døre og lamper. Den rent ud enestående 100-årige model af skibet der bragte Bertel Thorvaldsen til Danmark, skal nu sættes i stand på laugets værksted på Nyholm.

På toppen af Pikkerbakken i Frederikshavn onsdag den 9. april 2025
En rengøringsassistent lukker mig ind. Bemærk den smalle dør. 70 cm


En rengøringsassistent lukker mig ind. Bemærk den smalle dør. 70 cm
Dørges model står i et magasin for skolens rengøringsfolk. Trangt omgivet, pakket ind i rullestativer og sække. .
Begge bundpladene, som skibet hviler i, såvel den store som den mindre del er for brede til at kunne passere gennem døren ind til kælderrummet.
Modellen må løftes ud af lejet for at kunne komme igennem.


Dørges model står i et magasin for skolens rengøringsfolk. Trangt omgivet, pakket ind i rullestativer og sække. .
Begge bundpladene, som skibet hviler i, såvel den store som den mindre del er for brede til at kunne passere gennem døren ind til kælderrummet.
Modellen må løftes ud af lejet for at kunne komme igennem.

OPMÅLING
længde mesanbom til spidsen af klyverbommen 153 cm
længde skroget fra hæk til stævn 113 cm
Bredeste sted ( storråen incl læsejls-spir ) 60.cm
Højde fra pladen ( vandlinien ) til stormastens top 110 cm
Bundpladerne af krydsfiner 2 cm
Målt under bundpladerne. Skrog og messing-støttefod 15 cm
Total højde 127 cm
Bundpladernes mål ( delt i to ) den øverste ( originale ) 85 X 122 cm
Nederste plade ( formentligt lavet for transporten ) 87 X 182 cm
Messingfoden ( ses herunder ) fra kølen og ned 9 cm
OPMÅLING
længde fra spidsen af mesanbom til spidsen af klyverbommen 153 cm
længde skrog fra hæk til stævn 113 cm
Højde fra pladen ( vandlinien ) til stormastens top 110 cm
Bredeste sted ( storråen incl læsejls-spir ) 60 com
Bundpladerne af krydsfiner 2 cm
Målt under bundpladerne. Skrog og messing-støttefod 15 cm
Total højde 127 cm
Bundpladernes mål ( delt i to ) den øverste ( originale ) 85 X 122 cm
Nederste plade ( formentligt lavet for transporten ) 87 X 182 cm
Messingfoden ( ses herunder )
målt fra kølen 9 cm
Siddende på gulvet med kig under pladerne til bunden og de to fint forarbejdede messingfødder, der gør modellen med deres højde totalt 9 cm højere.
( Kan evt. skrues af ! )
Bemærk finishen i bundens plankning.


Den originale sokkel-plade, der ses her på billedet mangler

Siddende på gulvet med kig under pladerne til bunden og de to fint forarbejdede messingfødder, der gør modellen 9 cm højere.
( Kan evt. skrues af ! ) ( Modellens originale sokkel eller underplade mangler .)
Bemærk finishen i bundens plankning.


Hækken har lidt overlast. Dele af rammen til styrbord er løs. Skader på vinduer sprodser m.m.


Hækken har lidt overlast. Dele af rammen til styrbord er løs. Skader på vinduer sprodser m.m.

Vinduer og rammer beskadiget. Løs ramme til styrbord. Roret har jeg ikke kunnet vurdere.
Båden der har hængt i de to davider ligger løst på dækket agter.
Det knækkede bovspryd. Den løse spids hænger


Det knækkede bovspryd. Den løse spids hænger

Bruddet foran æselhovedet er i og for sig ikke nogen stor ting. Man kan forholdsvis nemt fremstille nyt, men det deraf følgende riggearbejde er en anden ting.
Skolechef kommandørkaptajn Jens Grønkjær er behjælpelig ved opmålingen og gennemgangen af modellen.


Skolechef kommandørkaptajn Jens Grønkjær er tilstede og behjælpelig under opmålingen og gennemgangen af modellen.

Tovværk gennem blokke, alt skal ligge kvejlet og bundet. Den gamle mesters arbejde tåler et nærmere kig.

Rota er løftet ud sit leje og lempes skridt for skridt ud .....

gelejdes gennem den smalle dør til vaskerummet. .

op og rundt trapper med tilhørende rapos. Flytning af skibsmodeller kan man ikke tage for let på.

Opgaven løst af Niels Buhl, Brian Fatum, Erik Møller, Steffen Ortmann fra Orlogsmuseets Modelbyggerlaug og seniorsergent McNally fra Forsvarsakademiet.

Alle trækker vejret lettere, da den sårbare museumsgenstand står sikret i sin dok, fastspændt i vognen. Det hele gennemgået en ekstra gang forud for køreturen til København og Nyholm.


Flere rullevogne er kørt ud af rummet for at give plads.. Rota løftet ud sit leje lempes mod udgangen......

....... gennem den smalle dør til vaskerummet. . ..

op og rundt trapper med tilhørende rapos. Flytning af skibsmodeller kan man ikke tage let på.

Opgaven løst af Niels Buhl, Brian Fatum, Erik Møller, Steffen Ortmann fra Orlogsmuseets Modelbyggerlaug og seniorsergent McNally fra Forsvarsakademiet.

Alle trækker vejret lettere, da den sårbare museumsgenstand står sikret i sin dok, fastspændt i
vognen. Det hele gennemgået en ekstra gang forud for køreturen til København og Nyholm.
